Bolestivá menstruace (lat. dysmenorrhoea) se projevuje silnými bolestmi podbřišku přicházejícími ve vlnách a bolestmi zad v bederní krajině. K tomu se mohou přidat bolesti hlavy, únava, otoky nohou, nevolnost či zvracení. Většinou k těmto potížím dochází v prvních dvou dnech menstruačního cyklu během nejsilnějšího krvácení. Nezřídka se připojí také psychické příznaky jako jsou nervozita, napětí, zvýšená citlivost a lítostivost, vzácněji úzkost a depresivní stavy.

Bolest během menstruace je způsobena křečovitými stahy děložního svalstva. Bolestivou menstruací trpí až 75 % žen, především mladé dívky. K ústupu obtíží může u ženy dojít po prvním porodu. Pokud se některé příznaky objeví již několik dní před menstruací, mluvíme spíše o tzv. premenstruačním syndromu.

Proč k bolestivé menstruaci dochází?

Bolestivá menstruace se dělí na primární a sekundární.

primární bolestivé menstruaci „bez příčiny“dochází díky zvýšené tvorbě tzv. prostagladinů vznikajících v děložní sliznici, které způsobují křečovité stahy dělohy. Příčiny jsou různé: hormonální nerovnováha, poruchy prokrvení malé pánve, anatomické odchylky vnitřních pohlavních orgánů, nedostatek hořčíku apod.

V případě sekundární bolestivé menstruace může být příčinou cystaendometrióza, zánět, srůsty v dutině břišní,  děložní myom atd. Bolest bývá velice silná a je doprovázena dalšími příznaky podle základní příčiny, jako jsou výtoky, nadměrné krvácení, teplota, poruchy močení a stolice.. Pokud bolestivou menstruací běžně netrpíváte a objeví se náhle a nečekaně, je namístě podstoupit lékařské vyšetření, protože to může signalizovat závažnější gynekologiké onemocnění. Důležité také je nezanedbávat pravidelné gynekologické prohlídky.

Jak si s menstruačními bolestmi poradit?

Níže uvedené rady se týkají pouze primární formy bolestivé menstruace, příčiny sekundární je nutné objasnit při gynekologickém vyšetření!

V první řadě je vhodná změna životního stylu. Vaše celkové duševní naladění má na průběh menstruace významný vliv. Vyčerpání, stres, dlouhodobá únava, nezdravá strava s nedostatkem vitamínů, nedostatek pohybu – to vše jsou faktory, které způsobí, že menstruaci špatně snášíte. Vhodné je vyhnout se kofeinu a kouření. Důležitý je příjem vitaminů B a C, vápníku a hořčíku (tlumí křeče). Ty jsou obsaženy v běžném ovoci a zelenině, ale také v rybím a kuřecím mase, oříškách, v sojových potravinách a celozrnném pečivu.

Zařaďte pravidelný pohyb, zejména aerobní aktivity (nadměrné fyzické výkony před menstruací však nejsou vhodné). Nejvhodnější jsou cvičení, která prokrví pánevní svalstvo a zpevňují držení páteře (například speciální cvičení dle Ludmily  Mojžíšové, dále  jóga, plavání, aerobik). Vhodné je také dlouhodobé otužování.

Během vlastní menstruace držte nohy v teple, může pomoci prohřátí podbřišku, krátká teplá koupel, automasáže (např. dlouhé stlačení bodu nad vnitřním kotníkem - může být bolestivý). Vhodné jsou i některé čaje z bylinek, které běžně zakoupíte v lékárně: kontryhel, maliník, řebříček, meduňka a jejich různé směsi, len setý, sezam, případně extrakty z pupalkového oleje.

Pomoc od moderní medicíny

Výraznou pomocí s vysokou účinností je užívání hormonální antikoncepce, která bolesti při menstruaci výrazně zmírní. Na vhodném typu a užívání je nutné domluvit se s vaším gynekologem.

Léky, které jsou nejčastěji používány na bolestivou menstruaci

Mezi volně prodejné patří osvědčený Ibalgin (Brufen, Ibuprofen), slabší Paralen (nemusí vždy pomoci), silnější Valetol, Saridon (dobře tlumí bolesti hlavy).

Při výrazných obtížích může váš gynekolog zvážit podání analgetik na předpis, jako je Aulin, Nimesil, Algifen či Novalgin.

Všechny výše uvedené  léky s výjimkou Panadolu nejsou vhodné u žen, které se snaží otěhotnět. Současně je třeba mít na paměti, že analgetika tlumí pouze bolest a často neřeší prvotní příčinu obtíží. Proto by jejich dlouhodobější užívání mělo být konzultováno s lékařem po provedení komplexní gynekologické prohlídky.