S počátkem roku 2014 se na našem trhu objevil nový tříletý nitroděložní systém a od roku 2018 také pětiletý hormonální systém uvolňující hormon levonorgestrel, který je s ohledem na svou jemnou konstrukci vhodný také pro nerodivší ženy a dívky už od 17 letTato jemná hormonální tělíska jsou odvozena od staršího pětiletého systému s vyšší dávkou levonorgestrelu, který je v ČR úspěšně používán již mnoho let.

Díky menšímu průměru se tato nová tělíska snadno zavádí a jsou určena i pro ženy, které dosud nerodily. Tříleté hormonální tělísko může být zajímavou alternativou také pro ženy po porodu, které plánují další graviditu a pro které je systém pětiletý zbytečně dlouhodobý. V neposlední řadě jsoi tato nová tělíska vhodná pro ženy, které z jakéhokoliv důvodu preferují antikoncepci s co možná nejnižším množstvím hormonální složky.

Nová tělíska mají tvar písmene T, jehož svislá část je tvořena válečkem uvolňujícím denně velmi malé množství hormonu levonorgestrelu. Ten působí pouze ve svém bezprostředním okolí (zejména na děložní sliznici) a do krevního oběhu se tak vstřebává jen v minimálním množství. Proto také odpadá riziko nežádoucích účinků systémové hormonální antikoncepce (zejména riziko tromboembolických komplikací).

Pokud z jakéhokoliv důvodu žena nechce nebo nemůže užívat kombinovanou hormonální antikoncepci (pilulky, náplasti, vaginální kroužky), je pro ni tříleté či pětileté nízkodávkové hormonální tělísko vhodnou alternativou.

Systém se zavádí na dobu tří nebo pěti let, odstraněn však může být kdykoliv dříve. Po odstranění se rychle obnovuje původní plodnost. Tělísko se zavádí ambulantně pomocí speciálního zavaděče. Jde o krátkou proceduru v délce běžného gynekologického vyšetření. Odstranění tělíska se provádí jemným tahem za vlákna zachycená tenkým peanem. V případě obav z bolestivosti zavedení nabízíme možnost inhalace analgetické a anxiolytické plynové směsi oxidu dusného (rajský plyn). Pro informaci o cenách tělísek i analgetického plynu navštivte náš Ceník.

V prvních měsících po zavedení hormonálního nitroděložního tělíska se často vyskytuje nepravidelné slabé špinění v průběhu cyklu. Toto špinění postupně ustává a většina uživatelek má nakonec velmi slabou menstruaci (v malém procentu případů dokonce žádnou).

Jaký smysl má tedy přítomnost třeba i minimálního množství hormonu v tělísku? Jednak jsou díky němu odstraněny hlavní nedostatky starších nehormonálních tělísek, tedy zesílení menstruace a riziko zánětu vnitřního genitálu. Současně také díky hormonu výrazně stoupá antikoncepční spolehlivost tohoto unikátního systému. V případě zájmu se informujte u svého ošetřujícího gynekologa.