Tříleté nitroděložní tělísko s minimální dávkou hormonu

S počátkem roku 2014 se na našem trhu objevil nový tříletý nitroděložní systém uvolňující hormon levonorgestrel. Nitroděložní tříletý systém (tělísko) je odvozeno od staršího pětiletého systému s levonorgestrelem, který je v ČR úspěšně používán již mnoho let.

Díky menšímu průměru se snadno zavádí a je určen i pro ženy, které dosud nerodily. Tříleté hormonální tělísko může být zajímavou alternativou také pro ženy po porodu, které plánují další graviditu a pro které je systém pětiletý zbytečně dlouhodobý. V neposlední řadě je vhodný pro ženy, které z jakéhokoliv důvodu preferují antikoncepci s co možná nejnižším množstvím hormonální složky.

Nové tříleté tělísko má tvar písmene T, jehož svislá část je tvořena válečkem uvolňujícím denně velmi malé množství hormonu levonorgestrel. Ten působí pouze ve svém bezprostředním okolí (zejména na děložní sliznici) a do krevního oběhu se tak vstřebává jen v minimálním množství. Proto také odpadá riziko nežádoucích účinků systémové hormonální antikoncepce (zejména riziko tromboembolických komplikací).

Denní množství uvolněného levonorgestrelu je u tříletého tělíska výrazně menší než u pětiletého. Cílem je snížit (už tak velmi vzácné) nežádoucí účinky levonorgestrelu na organizmus (například akné, bolesti hlavy atd.). Množství hormonu, které z děložní sliznice uniká do krevního oběhu je totiž u tělíska tříletého zcela minimální. Sérové hladiny hormonu jsou tak až 1000 x nižší než u uživatelek kombinované hormonální antikoncepce a přitom je až 9x spolehlivější než pilulky.

Pokud z jakéhokoliv důvodu žena nechce nebo nemůže užívat kombinovanou hormonální antikoncepci (pilulky, náplasti, vaginální kroužky), je pro ni tříleté hormonální tělísko vhodnou alternativou.

Systém se zavádí na dobu tří let, odstraněn však může být kdykoliv dříve. Po odstranění se rychle obnovuje původní plodnost. Tělísko se zavádí ambulantně pomocí speciálního zavaděče. Jde o krátkou proceduru v délce běžného gynekologického vyšetření. Odstranění tělíska se provádí jemným tahem za vlákna zachycená tenkým peanem. V případě obav z bolestivosti zavedení nabízíme možnost inhalace analgetické a anxiolytické plynové směsi oxidu dusného. Pro informaci o ceně tělíska i analgetického plynu navštivte náš Ceník.

V prvních měsících po zavedení hormonálního nitroděložního tělíska se často vyskytuje nepravidelné slabé špinění v průběhu cyklu. Toto špinění postupně ustává a většina uživatelek má nakonec velmi slabou menstruaci (v malém procentu případů dokonce žádnou).

Jaký smysl má tedy přítomnost tak minimálního množství hormonu v tělísku? Jednak jsou díky němu odstraněny hlavní nedostatky starších nehormonálních tělísek, tedy zesílení menstruace a riziko zánětu vnitřního genitálu. Současně také díky hormonu výrazně stoupá antikoncepční spolehlivost tohoto unikátního systému. V případě zájmu se informujte u svého ošetřujícího gynekologa.

Informační leták

Gynekologická ambulance Náchod